Sosyal Medya

Makale

Bu başkan, bu ‘cumhûr’a fazla mı?

Cumhûr, bilindiÄŸi üzere, belli bir ülkedeki halkın ekseriyetini ifade eder. Aynı ÅŸekilde, belli bir ilim dalındaki kimselerin ekseriyetini ifade etmek için de meselâ cumhûr-u ulemââlimlerim ekseriyeti’ denilir.  

EÄŸer kelimenin lafzî mânâsına göre konuÅŸacak ve düşünecek olursak, CumhurbaÅŸkanı da -kanunî açıdan, bütün halkın baÅŸkanı durumundaysa da- bir halkın cumhûrunun, ekseriyetinin baÅŸkanı mânâsına gelir.

***

OsmanoÄŸulları’nın 6 asırlık saltanatına son verilip, Ankara’da Cumhuriyet iddiasıyla kamufle edilmiÅŸ ve neredeyse üç çeyrek yüzyıl sürecek fiilî bir sultanlık tesis edilirken, ‘Cumhûr’un haberi bile yoktu olup bitenden.. Ve dahası, cumhûr’un çoÄŸunun, ‘cumhûriyet’ teriminin ne mânâya geldiÄŸine dair kesin bir bilgiye sahip olmadığı da söylenebilirdi. Tabiatiyle, öyle bir zihin karışıklığı ve karartması ortamında birileri,  Reis-i cumhûr /cumhurbaÅŸkanı’ diye anılsa bile, onların cumhûrla bir ilgilerinin olmayacağı da açıktı. Nitekim, o sıfatı taşıyan 12 isim içinden, sadece üçünün, -biraz- Turgut Özal ve sonra Abdullah Gül ve ÅŸimdi de Tayyîb ErdoÄŸan’ın halkın cumhûrunun dünyasından olduÄŸunu söylemek yanlış olmasa gerek..

Bu üç isim, o cumhûr ve cumhuriyet kelimelerinin hem lafzî ve hem de Ä±stılahî mânâsına uygun bir ivme kazandırarak, güzel örnekler oluÅŸturdular. Ama bazıları hâlâ, etliye-sütlüye karışmayan, bir teÅŸrifat, bir protokol elemanı olarak görmek istiyorlar, cumhurbaÅŸkanlarını..

Halbuki, Tayyîb ErdoÄŸan’ın miladî-2014 Baharı’nda cumhurbaÅŸkanlığı adaylığı açıklandığında, seçimler öncesinde, o devamlı olarak, ‘Seçilirse, alışılmış bir cumhurbaÅŸkanı olmayacağını’ Ä±srarla vurguluyor ve kanunlarda yazıldığı gibi ‘sorumsuz bir cumhurbaÅŸkanı’ deÄŸil, kendisini seçen halka hesap veren bir cumhurbaÅŸkanı olmak istediÄŸini açıkça ifade etmekteydi.

***

Asker kökenli olanlar bir tarafa.. Onların nasıl yetiÅŸtirildikleri ve topluma hangi gözle baktıkları biliniyordu. Ama asker kökenli olmasalar bile askerlerden geri kalmayan sivil general tipli öyleleri halkımızın başına geldi ki, sergiledikleri icraat ile unutulası deÄŸiller...

Åžimdi ise halkın cumhûrunun /ekseriyetinin seçtiÄŸi ve kannen de bütün halkın baÅŸkanı olan bir Tayyîb ErdoÄŸan var.. Ve gerçekten de alışılmış cumhurbaÅŸkanı örneklerinin dışında.. Cumhûr’un içinden ve cumhûr’un başında..

Bir hadis-i nebevî ‘rivayet’i vardır; ‘Nasılsanız, öyle idare edilirsiniz’ ÅŸeklinde..

Hz. Ömer’in de bir sözü vardır, ‘Öylelerini başınıza getiriniz ki; aranızdayken başınızda gibi, başınızdayken de aranızda gibi olsun’ ÅŸeklinde..

Ama içimizden nicelerinin bile, bu ideale yaklaşılmasından rahatsız oldukları gözleniyor.

***

Ä°slam Ä°ÅŸbirliÄŸi TeÅŸkilatı’nın geçen hafta Ä°stanbul’da yapılan  toplantısında Tayyîb ErdoÄŸan’ın, ‘Benim dinimin adı Åžiîlik veya Sünnilik deÄŸil, Ä°slam’dır’ sözünü bile çarpıtanlar var.

Müslüman kimlikleriyle bilinen kalem erbabından bazıları bile sohbet ortamlarında ‘Bu, Ehl-i Sünnet’i zayıflatacak bir sözdür’ diyebiliyorlar.

Bazıları da ‘Bu iÅŸler CumhurbaÅŸkanının mı iÅŸi?’ diyor.

Evet, bu konular, cumhûr’un mes’elesi ise aynı zamanda cumhurun baÅŸkanının da iÅŸi olmalı.. Ama, ‘cumhûr’dan kopuk cumhurbaÅŸkanları’ döneminin sona ermesini istemeyenler var halâ..

Tayyîb Bey, son olarak geçen hafta, topluma ‘ÅŸeyh, hoca efendi’ vs. diye sunulanlarla ilgili olarak, ‘Biz Allah’tan baÅŸka hiçbir güce kul olmadık-olmayacağız.. Ne yazık ki birilerine kul olmaya çağıran kimseler var. Filanca efendi bize ÅŸahdamarımızdan daha yakın diyenler var. Bize, ÅŸahdamarımızdan daha yakın, Allah’dan baÅŸka hiçbir güç yok’ dedi ya; ÅŸimdi, ‘Bu iÅŸler CumhurbaÅŸkanı’nın iÅŸi mi’ diyenler var.

Evet ‘kutsal efendiler’ icat ediliyorsa, ‘Cumhûrun başı’ bu zihin çarpıklığına ‘Dur!’ demeli deÄŸil midir?

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.